Contact houden, controle geven, collega’s betrekken. De 3 C’s van een geslaagd re-integratietraject volgens gast-expert Lode Godderis

Gaat een van je medewerkers terug aan de slag na een langdurige arbeidsongeschiktheid? Dat is sowieso goed nieuws, al is het absoluut niet altijd evident.

Er fysiek klaar voor zijn is één ding, maar ook mentaal is terugkeren naar de job een grote stap. Als leidinggevende kun je heel wat doen om het re-integratietraject vlotter te laten verlopen. Maar wat? We vroegen het onze gast-expert Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KUL.

Wees je ervan bewust dat iedereen met vragen zit. Jij, de collega’s en de medewerker.

Wanneer iemand uit een langdurige afwezigheid terugkeert naar de werkvloer, brengt dat spanningen en onzekerheden met zich mee voor alle betrokkenen. De  medewerker voelt zich vaak onzeker en heeft heel wat vragen. ‘Zal mijn job er nog wel zijn? Hoe zullen de collega’s reageren op mijn terugkeer? En op mijn afwezigheid? Ga ik het werk wel aankunnen? Zal ik me weer kunnen aanpassen aan het werkritme?’

Maar net als de terugkerende medewerker heb jij  als leidinggevende ongetwijfeld ook vragen over de terugkeer van je medewerker: hoe kan je iemand die halftijds terugkeert opnieuw inschakelen in het team? De taken zijn namelijk herverdeeld na de uitval van je medewerker. En hoe help je voorkomen dat je medewerker opnieuw uitvalt?

Onderschat ook de verwachtingen van de rest van het team niet. Dezelfde vragen die jij en je terugkerende medewerker hebben, spelen ook bij de collega’s.

Contact houden maakt terugkeren makkelijker

Voor de afwezige kan af en toe contact hebben met mensen van het werk een verschil maken bij het terugkeren. Als leidinggevende hou je het contact met je medewerker dus ook best warm. Hier mag het initiatief echt wel van jou uitgaan. Bel hem of haar eens op met de simpele vraag: ‘hoe gaat het?’.

Respecteer daarbij deze tips:

  • Vraag niet te hard door naar de medische situatie van je medewerker. Strikt genomen heb je hier geen zaken mee.
  • Laat je medewerker het verloop van het gesprek bepalen, stuur dus niet te veel.
  • Bel vooral uit een oprechte interesse naar de gezondheidstoestand van je medewerker, je hoeft het dus niet per sé over het werk te hebben.
  • Gebruik een ‘hoe gaat het’-gesprek niet om te polsen naar de terugkeer van je medewerker. Dat kan beter tijdens een ander gesprek.

De vuistregel is dus dat jij het initiatief neemt om een gesprek aan te gaan en je medewerker de regie van dat gesprek in handen heeft. Vergelijk het met een schep strandzand in je hand: hoe harder je er in knijpt, hoe sneller het uit je hand verdwijnt. Geef dus controle aan je medewerker. 

Hoe kun je een terugkeer bespreekbaar maken?

Herken je duidelijke signalen dat je medewerker aan een eventuele terugkeer denkt? Spreek dan samen af om op een later tijdstip opnieuw te bellen  om samen  het re-integratietraject te bespreken. Dit doe je  aan de hand van 3 vragen die opnieuw de controle geven aan je medewerker..

  • Wanneer kan en wil hij of zij terugkeren?
  • Hoe komt hij of zij terug, tijdelijk deeltijds of meteen volledig ?
  • Welke taken zal hij of zij bij de terugkeer opnemen?

Vergeet tenslotte ook je andere collega’s niet. Maak hen duidelijk dat de terugkerende collega niet meteen alle taken weer op zich zal nemen. Met een duidelijke taakverdeling vermijd je eventuele conflicten achteraf. Want tachtig procent van een geslaagd re-integratietraject zit hem in de onderlinge communicatie.

4 dilemma's over werkhervatting

Naast bovenstaand interview, hebben we prof dr. Lode Godderis 4 dilemma’s voorgelegd met betrekking tot werkhervatting na langdurige arbeidsongeschiktheid. Zijn keuzes kun je terugvinden in onderstaande video. 

Prof dr. Lode Godderis

Arbeidsongeschiktheid en re-integratie heeft, naast het mentale, ook een financiële impact. Wil je meer hierover weten? Onze collega’s bij Gonna.be helpen je op weg. 

Delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gratis whitepaper

‘Het nieuwe denken over het hybride werken… en hoe daar slim mee omgaan.’
Samen met onze partner Antwerp Management School (AMS) verdiepen we ons in de wijze waarop de pandemie onze manier van werken en onze mindset – zowel van werkgevers als medewerkers – veranderde.

Andere artikels

Hard werken en toch fit
Je gezondheid een belangrijke factor is voor je werkgeluk. Je mentaal en fysiek goed voelen in je vel, zorgt ervoor dat je meer energie hebt...
Geen tijd voor me-time? Met deze tips lukt het wel!
Eén op de drie 18-64 jarigen heeft het moeilijk om werk en privé te combineren, met stress en steeds meer burn-outs als gevolg. Vooral...
Wellbeing works publiceert eerste whitepaper over de postcorona wereld van werk.
Wellbeing works publiceert eerste whitepaper over de postcorona wereld van werk. Download hem nu! Wellbeing works publiceert zijn eerste whitepaper over de postcorona wereld...
Het nieuwe denken over het hybride werken
Het nieuwe denken over het hybride werken Hoe kijken werkgevers en medewerkers naar de postcorona wereld van werk? Hoe anders beleven ze die andere...
Waarom een driedaagse over leiderschap? En waarom jij moet deelnemen?
Je leidt dag in, dag uit een bedrijf, creëert virtuele oplossingen om geconnecteerd te blijven met de professionele buitenwereld, surft mee op de golven...
5 tips voor een positieve mindset
‘Gelukkig zijn begint bij jezelf.’  Een zegswijze die je vaak hoort en die volledig klopt. Geluk wordt vaak bepaald door hoe je in het...
Een goede work-life balance creëer je zo
September: de start van het nieuwe schooljaar en een nieuw werkjaar. Het uitgelezen moment om te zoeken naar de juiste routine en een goede work-life balance.   De voorbije Corona-periode hebben we allemaal...
Geslaagd re-integratietraject
Contact houden, controle geven, collega’s betrekken. De 3 C’s van een geslaagd re-integratietraject volgens gast-expert Lode Godderis Gaat een van je medewerkers terug aan...
Hoe voorkom je burn-out in je team?
Burn-out: wat is dat nu eigenlijk? En hoe weet je of jij of iemand uit je team in de risico-zone zit? Door tijdig stresssignalen te herkennen, kun je ingrijpen voor er iemand uitvalt.
Veerkracht: voorkom (chronische) stress en burn-out
Waarom ligt collega X niet wakker van een hoge werkdruk, terwijl collega Y tilt slaat als je hem last minute uitnodigt voor een overleg? Mentale veerkracht is het antwoord.
Basisergonomie voor de thuiswerker
Naast regelmatig bewegen, is een ergonomische werkplek een must voor je lichaam!
Beweegtips voor een energiek team
Zitten is het nieuwe roken. En we doen het veel te veel. Volgens de Gezondheidsenquête 2018 zit de Belg tot wel zes uur per dag.* En corona deed hier nog een schepje bovenop**.
Pauzes zijn goed voor je brein
Eet jij altijd snel je boterhammen op achter je scherm in een poging om grip te krijgen op je werk? Relax! Vanaf nu kan je tijd nemen om aangenaam te lunchen.
Heb je een vraag?

Heb je een vraag of is er een onduidelijkheid? Weet je niet hoe je een bepaalde oefening moet doen? Heb je nood aan wat motivatie? Of wil je gewoon graag even met ons praten? Dat kan via onderstaand contactformulier!

Contactformulier
Ik wens informatie over volgende pijlers:

Heb je een vraag of is er een onduidelijkheid? Weet je niet hoe je een bepaalde oefening moet doen? Heb je nood aan wat motivatie? Of wil je gewoon graag even met ons praten? Dat kan via onderstaand contactformulier!

Posthofbrug 16
2600 Berchem
België
KBO BE0725.847.436​
T. +32 (0)3 247 28 88